1. Definicje
- Organizator – Just Play Arena.
- Właściciel – osoba zarządzająca projektem Just Play Arena.
- Koordynator – osoba odpowiedzialna za organizację ligi.
- Kierowca, Zawodnik, Uczestnik – osoba biorąca udział w oficjalnej sesji.
- Drużyna – dwóch zawodników jadących w tym samym zespole oraz inżynierowie wyścigowi.
- Sezon – seria wyścigów z określonymi terminami, torami i wybranym samochodem.
- Dyrekcja Wyścigowa – grupa osób decydująca o przyznawaniu kar po wyścigu, wyznaczona przez organizatora, jej skład może się zmieniać w trakcie sezonu.
W obrębie sezonu występuje jedna klasyfikacja ogólna i stała punktacja. Określona jest również forma zawodów.
2. Zapisy do zawodów
- Zapisy odbywają się w terminie ustalonym przez organizatora, a dołączenie do ligi po okresie zapisów jest możliwe tylko, gdy któryś z zawodników odejdzie z ligi. Liczba miejsc jest ustalana przez Organizatora i może być zmieniana.
- Przed zgłoszeniem się do zawodów konieczne jest zapoznanie się z Regulaminem Just Play Arena.
- Kierowcy mają obowiązek zadeklarować udział w wyścigu do godziny 12:00 w dniu, w którym odbywa się wyścig.
- Właściciel, Koordynator oraz Opiekun ligi (za zgodą Właściciela lub Koordynatora) mogą, z uzasadnionych przyczyn, odmówić zawodnikowi udziału w lidze.
- W przypadku, gdy liczba zgłoszeń przekracza maksymalną liczbę uczestników, uczestnicy zostaną wpisani na listę rezerwową.
3. Forma zawodów
- Konkretna forma ustalana jest osobno dla każdego sezonu.
- Organizator zastrzega sobie możliwość restartu wyścigu bądź jego anulowania w przypadku widocznych lagów na serwerze, problemów technicznych, karambolu z udziałem większości zawodników i innych sytuacji, jeżeli organizator, lub osoba przez niego wyznaczona uzna to za stosowne. Zdarzenia mające miejsce przed restartem podlegają ocenie zespołu sędziowskiego.
- Zawodnik zostaje sklasyfikowany, gdy przejedzie przynajmniej 85% długości danego wyścigu.
- W przypadku, gdy po 2 godzinach od pierwotnego startu lobby ulegnie uszkodzeniu, a wyścig nie przekroczy 50% pierwotnej długości – zostanie on anulowany.
4. Dyrekcja Wyścigowa
- Do zgłaszania incydentów uprawnieni są zawodnicy, dyrekcja wyścigowa, administracja. Zgłaszający (z wyłączeniem dyrekcji i administracji) powinien być uczestnikiem zgłaszanego incydentu, z wyjątkiem zgłoszeń jednoosobowych (np. przekroczenie linii wjazdu do alei serwisowej).
- Zgłoszenie powinno zawierać dokładny opis zdarzenia i obowiązkowo nagranie pokazujące opisywane przewinienie. Dopuszczalne są nagrania z własnego POV, z oficjalnej transmisji ligowej oraz POV innego kierowcy, który wyraził zgodę na jego użycie. Należy jednak pamiętać, że brak perspektywy może być dla zgłaszającego krzywdzący, jeśli na podstawie POV’a zgłaszanego sędzia będzie miał wątpliwości co do winy.
- Zawodnik zgłaszany ma obowiązek wstawienia swojego POV na prośbę sędziów. Jednak zalecane jest wstawienia swojego POV’a bez proszenia, oszczędzi to trochę czasu sędziom
- Jeden ticket powinien zawierać jedno zgłoszenie.
- Na zgłoszenie incydentu pod specjalnie utworzonym wpisem kierowca ma czas do godziny 00:00 dnia następnego po wyścigu. Incydent można zgłosić poprzez przygotowany do tego wcześniej kanał na serwerze Discord danej serii.
- Ukarany zawodnik ma 24 godziny od momentu publikacji werdyktu na odwołanie się od kary. Odwołania od kar należy przesyłać na wyznaczonym do tego kanale na discordzie. Odwołania przesłane w inny sposób nie będą rozpatrywane.
- Kary przyznawane są przez zespół sędziowski wybierany przez organizatora, oraz przez system kar obecny w grze.
- Uczestnik zdarzenia ma prawo domagać się od zespołu sędziowskiego uzasadnienia co do przyznanej kary.
- W odwołaniu od ostrzeżenia z gry musi być zawarty pełny dyrektor wyścigu danego zawodnika, wraz z widocznymi wszystkimi okrążeniami, otrzymanymi ostrzeżeniami i karami. W sytuacji braku wystarczających dowodów sędziowie mogą odstąpić od oceny zgłoszonej sytuacji.
- Dyrekcja wyścigowa zastrzega sobie możliwość przyznania kary za wykroczenia niewymienione w Regulaminie Just Play Arena.
- Kierowcy są zobowiązani, na żądanie administracji, do udostępnienia (włączenia publicznej) telemetrii na wyścig.
- Kierowcy muszą włączyć opcję “Pokaż nazwy graczy” (ustawić ją na “Tak”) w ustawieniach telemetrii w grze.
5. Zasady obowiązujące na torze
- Jeśli w ciągu pełnego okrążenia po dokonaniu manewru oddublowania zawodnik wykonujący manewr nie odjedzie z zasięgu systemu DRS zawodnika wyprzedzanego, zmuszony jest on oddać mu pozycję. Zawodnik dublowany nie ma możliwości ponownego oddublowania się, chyba że kierowca z przodu popełni rażący błąd.
- Powrót na tor musi być wykonany zawsze w sposób bezpieczny oraz niewpływający na kierowców na torze. Kierowca opuszczający tor jest zobowiązany oddać całą, potencjalnie zyskaną przewagę, wynikającą z opuszczenia toru, niezwłocznie po powrocie.
- Strefy powrotu na tor, wyznaczone na torze, nie zwalniają z obowiązku przestrzegania powyższej zasady. Zamiana w “ducha” także nie uzasadnia złamania opisanej zasady.
- Zjeżdżając oraz wyjeżdżając z alei serwisowej kierowca ma obowiązek trzymać się właściwej linii i wjechać po poprawnej stronie pachołka sygnalizującego wjazd do alei.
- Zawodnicy są zobowiązani zachować płynność jazdy pod samochodem bezpieczeństwa, a w szczególności podczas restartu. Nagłe, ostre hamowanie może zostać ukarane przez dyrekcję wyścigową. Kierowca może zwolnić podczas neutralizacji, lecz musi uczynić to w sposób bezpieczny, a jego strata do kolejnego zawodnika/delta (gdy stawka nie zdążyła dojechać do samochodu bezpieczeństwa) nie może przekroczyć 5 sekund.
- Podczas restartu zabroniona jest jazda obok innego kierowcy. Zawodnicy nie mogą przekraczać wysokości tylnych kół bolidu z przodu.
- Nie można odwołać się od kar odbytych w alei serwisowej przed lub w trakcie wyjazdu samochodu bezpieczeństwa. W przypadku większej liczby niż jeden samochód bezpieczeństwa można odwołać się tylko od kar odbytych po ostatnim zjeździe samochodu bezpieczeństwa.
- Można odwoływać się od wszystkich kar nieodstanych w pitstopie.
- W przypadku, gdy zawodnik otrzyma niesłuszną karę 5 sekund (przede wszystkim za uderzenie przez innego kierowcę w tył pod samochodem bezpieczeństwa), zostanie mu ona anulowana (obowiązują zasady z punktu powyżej), a o wynikach będzie decydował ostateczny czas gry po odjęciu kary.
- Zawodnik, który ma zamiar samoistnie wycofać się z wyścigu, musi zrobić to w alei serwisowej. Wycofywanie się z własnej inicjatywy z wyścigu nie jest zalecane.
- Zawodnik odpowiada za zachowanie bolidu także w momencie przełączenia się na AI oraz gdy staje się “duchem”. Zasada ta nie ma zastosowania w przypadku rozłączenia kierowcy z sesją.
- Zakazuje się rozbijania bolidów na mecie.
6. Superlicencja
- Podczas sezonu każdego kierowcę obejmuje superlicencja.
- Do superlicencji przyznawane są punkty karne, które kierowca otrzymuje za dane wykroczenia popełnione w ciągu trwania oficjalnych sesji.
- Punkty i ostrzeżenia na superlicencji przypisane są do zawodnika na 12 tygodni wyścigowych(tygodni w których rozgrywane są wyścigi). Punkty superlicencyjne nie resetują się z końcem sezonu.
- Maksymalna liczba punktów karnych posiadana przez kierowcę wynosi 25 pkt.
- Przy osiągnięciu tej liczby, kierowca otrzymuje zakaz startowania w następnym wyścigu. W tym momencie liczba punktów karnych resetuje się do zera.
- Po osiągnięciu 18 punktów karnych kierowca karany jest startem z końca stawki w następnym wyścigu, w którym wystartuje.
- Kierowca nie może otrzymać ponownej kary startu z końca stawki, związanej z przekroczeniem 18 punktów karnych, przez 5 wyścigów od pierwotnego przekroczenia bariery punktowej. Zasada ta nie obowiązuje, gdy w trakcie wspomnianych 5 wyścigów zawodnik przekroczy 25 punktów karnych, a następnie znów otrzyma 18 punktów karnych.
- Za trzecim razem po osiągnięciu 25 punktów karnych, kierowca zostaje wydalony z ligi.
- Punkty karne można otrzymać, w następującej liczbie, za niżej wymienione wykroczenia:
- Niewłaściwy zjazd lub wyjazd z alei serwisowej – 3 pkt,
- Stworzenie zagrożenia na torze na wyraźnie nieprzystosowanej mieszance do panujących warunków: 3-5 pkt,
- Brak zaznaczenia obecności w wyznaczonym czasie – 3 pkt,
- Jazda na bocie za samochodem bezpieczeństwa – 5 pkt,
- Cięcie toru w kwalifikacjach, np. w celu zyskania czasu do startu następnego okrążenia – 3- 6 pkt,
- Celowe niszczenie tabliczek – 3 – 7 pkt,
- Gwałtowne zmiany toru jazdy podczas obrony pozycji – 3- 8 pkt,
- Blokowanie w kwalifikacjach – 1-5 pkt, dodatkowo dyrekcja wyścigu zastrzega sobie prawo do nałożenia kary startu z końca stawki w kolejnym wyścigu,
- Nieprzestrzeganie zasad panujących przy samochodzie bezpieczeństwa – 3- 5 pkt,
- Sprawca wypadku, w którym uczestniczyli inni gracze – 3- 10 pkt,
- Niebezpieczny powrót na tor – 3- 6 pkt,
- Wykorzystywanie błędów gry – 5 – 10 pkt,
- Ogólne nieprzestrzeganie Regulaminu Just Play Arena– 5- 25 pkt,
- Inne, niesportowe zachowanie – 5- 25 pkt,
- Nieobecność na wyścigu pomimo zadeklarowania uczestnictwa – 5 pkt,
- Wyjazd na tor po użyciu na nim funkcji ‘Powrót na tor’ – 10 pkt,
- Brak kultury osobistej w wypowiedziach – 10-20 pkt,
- Rozbicie się na mecie – 2 – 10 pkt,
- Wycofanie się na torze – 5 pkt,
- Ignorowanie niebieskiej flagi – 2 pkt per sektor,
- Brak POV – ostrzeżenie,
- Celowe rozbicie się powodujące VSC/SC – race ban,
- Przedłużanie trwania SC – 5 – 8 pkt,
- W przypadku DNF’a kierowcy, kary czasowe wydane przez zespół sędziowski podlegają konwersji na dodatkowe punkty karne (każde 5 sekund = 1 PK),
- Brak włączonej publicznej telemetrii – ostrzeżenie,
- Złamanie zasad discorda (kwarantanna) – 10 – 20 pkt.
- 3 ostrzeżenia skutkują otrzymaniem 2 pkt karnych.
- W sytuacjach ekstremalnych dyrekcja wyścigowa ma prawo zwiększyć ciężar kar zdefiniowany w Regulaminie Just Play Arena, jeżeli uważa, iż konsekwencje wykroczenia lub sposób dopuszczenia się wykroczenia odbiegały znacząco od akceptowalnej normy. Dyrekcja wyścigowa zastrzega sobie także możliwość przyznania innej liczby punktów karnych za dane wykroczenia.
7. Lobby ligowe
- Lobby ligowe powstaje ok. 15 minut przed startem sesji.
- Każdy zawodnik jest osobiście zapraszany do sesji i ma możliwość powrotu po utracie połączenia.
- W przypadku, gdy lobby nie będzie umożliwiało dalszego ścigania, Organizator ma prawo zrestartowania poczekalni anulując dotychczasowy postęp wyścigu. W przypadku przejechania przynajmniej 75% pierwotnej długości wyścigu Organizator przyjmuje za ostateczne wyniki w momencie desynchronizacji lobby.
- Jeśli lobby ulegnie uszkodzeniu przed 75% pierwotnej długości wyścigu Organizator ma prawo do przerwania wyścigu i zorganizowania sesji adekwatnej do pozostał. W przypadku restartu klasyfikacja na polach startowych ustalana jest na podstawie kolejności podczas ostatniego, w pełni przejechanego okrążenia przed uszkodzeniem lobby. Zawodnicy mają dowolność w wyborze opon.
- W przypadku zorganizowania restartu, wymienionego w punkcie powyżej, wszelkie kary z pierwszej części wyścigu są wliczane w wyniki. Incydenty z pierwszej fazy są oceniane przez dyrekcje według standardowych reguł.
- Jeżeli uszkodzenie lobby wymusi przerwanie kwalifikacji, Organizator może przyjąć za ostateczne wyniki obowiązujące w momencie awarii, lub zadecydować o restarcie kwalifikacji oraz o zmianie ich formatu.
- Kierowcy muszą ustalić ewentualną chęć celebracji (np. poprzez zatrzymanie się na torze) na ostatnim okrążeniu z Opiekunem ligi lub osobą przez niego wyznaczoną.
8. Komunikacja głosowa
- Zawodnicy są zobowiązani, przez cały czas trwania kwalifikacji i wyścigu, do umożliwienia swobodnej komunikacji Dyrekcji Wyścigowej i Opiekunów z Uczestnikami, w celu przekazywania poleceń i informacji.
- Obrażanie innych zawodników będzie surowo traktowane i może wiązać się z dodatkową karą lub wydaleniem z ligi.
- Każdy kierowca może posiadać inżyniera wyścigowego.
9. Postanowienia ogólne
- Start w lidze jest równoznaczny z zaakceptowaniem wszystkich podpunktów zawartych w Regulaminie Just Play Arena.
- Zawodnicy mają obowiązek określenia swojej obecności na odpowiednim kanale Discorda, w czasie określonym przez Opiekunów Ligi.
- Zawodnicy są zobowiązani do poinformowania Opiekunów Ligi o zmianie swojej decyzji dotyczącej obecności, jeśli wydarzy się ona po czasie przewidzianym na jej zadeklarowanie.
- Organizator ma prawo skreślić zawodnika z listy w przypadku:
- notorycznego i/lub rażącego nieprzestrzegania regulaminu,
- rażącego braku kultury osobistej i postawy wobec innych,
- “trollowania”,
- działania na szkodę ligi, innych zawodników lub organizatora,
- niestawiania się na wyścigi,
- dobrowolnej rezygnacji zawodnika,
- używania cheatów lub innych niedozwolonych środków oraz niesportowej postawy zawodnika.
- Organizator zastrzega sobie prawo do zmiany regulaminu w celu poprawy jakości ligi.
SZCZEGÓŁY ZASAD GRAND PRIX FORMUŁY 1
1. Informacje na temat samochodu oraz formatu wyścigowego
- Bolidy F1 – ustawienia równe,
- Dozwolone asysty oraz ustawienia sesji;
- Kontrola trakcji,
- ABS,
- Linia wyścigowa,
- Manualny start,
- Manualny pitstop,
- Standardowe uszkodzenia,
- Ścinanie zakrętów – rygorystyczne,
- Niebezpieczne wypuszczenie w pit stopie – włączone.
- Pora dnia wyścigu: Realistyczna, za wyjątkiem wyścigów nocnych.
- Długość wyścigu: 50%
2. Kalendarz wyścigów i terminy wyścigów
Kalendarz i terminy wyścigów dla poszczególnych splitów udostępniany jest na naszej stronie oraz w social media.
3. Plan dnia wyścigowego
- 19:30 start jedną sesja kwalifikacji – 18 minut
- start wyścigu – 50% dystansu, ok. 1 godziny.
4. Punktacja
● 1 miejsce: 25 punktów,
● 2 miejsce: 18 punktów,
● 3 miejsce: 15 punktów,
● 4 miejsce: 12 punktów,
● 5 miejsce: 10 punktów,
● 6 miejsce: 8 punktów,
● 7 miejsce: 6 punktów,
● 8 miejsce: 4 punkty,
● 9 miejsce: 2 punkty,
● 10 miejsce: 1 punkt.
Zdobycie pole position: 1 punkt.
Polityka prywatności
Ochrona danych osobowych (RODO)
Podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednakże niezbędne do udziału w zawodach.
Administratorem danych osobowych uczestników jest Just Play Arena.
Dane osobowe uczestników są przetwarzane w celu organizacji i przeprowadzenia zawodów, zgodnie z art. 6 ust. 1 lit. b RODO.
Uczestnicy mają prawo dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, a także prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego.
Dane osobowe są przechowywane przez okres niezbędny do realizacji celów, dla których zostały zebrane, a po tym czasie przez okres wymagany przepisami prawa.
